Tove Løkken
18. juli 2011
Med et sykefravær på bare 1,9 prosent er Utsira best i klassen når det gjelder jobbnærvær i kommunal sektor.
LEAN
LEAN er innført som et kvalitetsutviklings- og forbedringsverktøy i alle avdelinger. Utsira Kommune deltar i et pilotprosjekt i regi av KS (Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon). Utsira Kommune er trolig første norske kommune som innfører LEAN i alle avdelinger, som et kvalitetsutvik-lings- og forbedringsverktøy.
Arna Leidland sier at dette er et verktøy som er valgt med utgangpunkt i at de har satt fokus på kvalitetsutvikling og kontinuerlig forbedring av kommunale tjenester. Det innebærer at alle medarbeidere både må se etter mulige forbedringsområder og i neste omgang gjennomføre forbedringene som teamet er blitt enige om.
Stikkordene er: Medarbeiderinnflytelse, arbeidsglede, flyt, system og kvalitetsstandardisering. Kravet til fokus på kontinuerlig forbedring og læring i organisasjonene (praksislæring), skal i framtiden være det som betegner tjenesteyting i Utsira kommune. LEAN er et verktøy som er helt i tråd med IA-avtalens vektlegging av partssamarbeid og involvering.
LEAN involverer den enkelte ansatte og er ikke bare et lederverktøy. Korte møter for å ta opp forbedrings-forslag, avvik og frustrasjoner slik at en får ordnet opp med en gang, er en del av verktøyet. Formålet er få vekk unødig svinn og oppnå gode tjenester.
Klikk for å melde deg på nyhetsbrevet.