Rescon Mapei – Lean gir økt lønnsomhet

Rescon Mapei har oppsikts- vekkende resultater med Lean-prosesser!

Foto: Rescon Mapei

Hos Rescon Mapei har Lean økt dekningsbidraget med kr 2500 per produksjonstime. Lean-prosesser har også gjort det lettere å være kunde av Rescon Mapei. I 93 av 100 tilfeller tar det nå under 20 sekunder før du får svar på telefonen.

Hos Rescon Mapei har avdelingene Kundeservice og Pulver arbeidet målbevisst med Lean Manufacturing og oppnådd gode resultater.

Kundeservice er blitt sertifisert etter Lean-standarden 5S.

Det har gitt svært høy servicegrad, bedre ressursutnyttelse og bedre arbeidsmiljø.

Pulveravdelingen har økt kapasiteten fra 5.000 kilo i timen i 2004 til 13.000 kilo og har vunnet nye 2.000 kilo per time i løpet av første halvår i år.

For bedriften er forbedringen verdt 2500 kroner i økt dekningsbidrag per operativ time.

Svar på 20 sekunder

Servicegrad definert som svartid på telefonen var ett av måltallene for Lean-prosjektene i avdeling kundeservice.

Resultatene er oppsiktsvekkende.

– I dag blir 93 prosent av alle telefoner besvart innen 20 sekunder mot 70 prosent da vi begynte, og den gjennomsnittelige svartida er 9–10 sekunder, forteller Lene Hammeren.

Les mer på innodesign.no

Abonner på vårt nyhetsbrev