Slanker seg som Toyota

Vidunderkuren Lean skal både øke effektiviteten og trivselen på jobben. - Nytt begrep, gammelt grep, mener professor i organisasjonsteori.

En grundig gjennomgang av arbeidsrutinene i Tryg sendte sykefraværet til bunns og resultatene til topps. Forsikringsgiganten i Fyllingsdalen er en av stadig flere bergensbedrifter som nå tar i bruk den Toyota-inspirerte arbeidsmetoden Lean.

Den grønne og røde bakgrunnen lyser opp tavlen mot enden av kontorlandskapet på avdelingen for internett i Tryg.

- Målene våre, som blant annet er saksbehandlingstid og salg, er enten hengt opp på den grønne eller den røde delen. Grønn betyr at vi har nådd målene vi har satt oss, rød betyr at ting må gjøres bedre, sier salgsleder Vibeke Eide.

Justerer målene

Ifølge salgslederen er det ingen grunn til å slappe av dersom de har oppnådd målene de har satt seg.

- Vi har oppnådd fantastiske resultater, men det er viktig å jobbe videre hele tiden. Nå har tre av dem stått på grønn grådig lenge. Derfor bestemte vi oss for å oppjustere målene våre og flyttet dem over på rød, fortsetter hun.

Ordet «lean» betyr å slanke eller trimme, og går kort ut på å fjerne overflødige rutiner i arbeidet. Målet er å få mer effektive arbeidsprosesser samtidig som det skal øke trivselen blant medarbeidere og skape høyere verdi for kunden.

En viktig del av tankegangen er at medarbeiderne skal involveres i prosessen. På det stående møtet foran tavlen idemyldres, evalueres og diskuteres det hver uke.

Det gir resultater ifølge salgssjefen. I fjor hadde de en gjennomsnittlig svartid på e-post til kundene på 25 timer. Nå er den redusert rundt to tredjedeler.

- Det er de små forbedringene vi stadig gjør, som er nøkkelen bak de gode resultatene, sier Eide.

Hun nevner snarveier på skrivebordet til PC-en, e-postmaler og elektroniske oppslagsverk som eksempel.

Les mer på www.bt.no

Abonner på vårt nyhetsbrev