Kristin Brovold
Dag 2 kl 1130:1300
Produksjonsutvikling i et leanperspektiv og bruken av digitalisering for økt konkurransekraft i det globale markedet
v/Ole Hoen, Head of Research and Technology ved GKN Aerospace Norway
GKN Aerospace ble kåret til Norges smarteste industribedrift 2016.
"GKN Aerospace Norway produces jet engine components for the world’s largest aircraft engine manufacturers. With more than 30 years of experience, the company represents a technological competence center within advanced, mechanical production of shafts, vanes, housings, turbine cases and structures. As a part of Kongsberg Technology Park, our facilities covers 30 500 square meters of world class manufacturing, performed by highly educated and trained employees. GKN Aerospace Norway offers reliable deliveries of complex parts through flexible solutions, in a highly competitive international market".
Produksjon flyttes hjem – hva er suksesskriteriene
v/Christopher Braathen, fabrikksjef ved Neuman Aluminium Raufoss
Fra artikkelen "Dropper Kina - legger fabrikk for bildeler til Gjøvik" på tu.no:
Hjuloppheng i aluminium er spesialiteten til Raufoss Technology. Basert på utviklingen av nye oppheng og kontrakter inngått de siste par årene, vil produksjonen dobles innen 2020.
På Raufoss er det ikke mer plass i eget hus. Derfor må Neuman Raufoss Technology bygge opp mer produksjonskapasitet i Hunndalen ved Gjøvik, seks kilometer unna.
Raufoss Technology, som er en del av det privateide østerrikske konsernet Neuman, har alle de største bilmerkene på kundelista. Volvo er imidlertd i ferd med å bli den største. Forhjulsopphenget til XC90-plattformen produseres i Kina og skipes til Göteborg. Det tar mellom fire-fem og seks måneder.
- Det er ikke bærekraftig og hensiktsmessig. Transporten tar lang tid og det er mye kapital bundet opp. Vi flytter derfor produksjonen hit og ekspanderer. Med bra utstyr, gode prosesser og kompetente medarbeidere, kan vi produsere i Norge, sier fabrikksjef Christopher M. Braathen.
Ikke bare sparer Neuman Raufoss Technology tid på frakt, men produksjonen blir også raskere.
I Kina tar det 90 sekunder å laget ett hjuloppheng. På Raufoss tar det 25 sekunder å lage det samme.
- Vi har mer avansert utstyr som jobber smartere og raskere, sier Hans Peter Kristiansen, som har ansvar for å industrialisere produksjonsprosessene.
Klikk for å melde deg på nyhetsbrevet.