Kristin Brovold
22. desember 2014
Oljebransejen bruker tida altfor dårlig, det mener bransjen sjøl, og rådgivere utenfor. -Det har blitt viktigere å ikke gjøre feil, enn å få ting gjort, sier Ståle Kyllingstad, direktør for IKM.
-Jeg hørte nettopp et eksempel her i dag, hvor vi fikk forespørsel om å lage en liten sak til omkring 30.000 kroner. Forespørselen var på 401 sider, sier han oppgitt.
Lister med krav, HMS-tiltak og dokumentering av hver minste lille ting gjør at det ofte brukes mer tid på alt rundt, enn på den faktiske jobben.
Oljeservicebransjen omsetter for mange hundre milliarder kroner i året, og sysselsetter mellom 150.000 og 160.000 i Norge. Selv om Kyllingstad synes det høres mye ut at 80 prosent av tida folka hans er på jobb kastes bort, så er han langt på vei enig.
Mange krav, lange og omfattende bestillinger og redsel er årsaken tror han.
-Alle har skyld i dette. Men det er ikke tvil om at det begynner på topp i pyramiden, altså hos oljeselskapene. Det er nesten som småbarnsfedre som kjøper det dyreste av det dyre fordi de ikke tør å la være.
-Det er nok kulturen og redselen for å gjøre feil, som har blitt for stor, sier Kyllingstad.
Dette er et utdrag fra en artikkel på nrk.no. Les hele artikkelen her.
Klikk for å melde deg på nyhetsbrevet.