Helgeland Kraft kåret til Årets norske Leanvirksomhet 2023

Virksomheten gjør suksess med sitt gode fokus på det å ha mennesket i sentrum.

Det var stor spenning under festmiddagen når det var klart for utdelingen av årets Lean-virksomhet. De tre nominerte det sto mellom var Sørlandet Sykehus, Asko Sentrallager Kjøl AS og Helgeland Kraft.

I kampen var det helgelendingene som vant frem.

Prisen har som formål å løfte frem virksomheter som representerer ledende praksis innen Lean i Norge, og gi disse virksomhetene anerkjennelse og sørge for at andre virksomheter kan lære og bli inspirert av dem. Virksomheter, både private og offentlige i Norge som arbeider med Lean-metodikk og -tankegang var invitert til å melde seg på i konkurransen.

Fagjuryen har vurdert de nominerte med utgangspunkt i J. Likers 14 prinsipper. I tillegg har de vurdert følgende momenter:

  • Kundeverdi
  • Flyt, effektivitet og sløsing
  • Respekt og involvering
  • Hvordan ledelsen involveres
  • Problemløsning
  • HMS
  • Bunnlinjen
  • Medarbeidertilfredshet og hvordan det jobbes strategisk med FNs klimamål
     

Egne systemer

Helgeland Kraft vant etter sitt arbeid med organisasjonen og sitt fokus på å ha mennesket i sentrum.

Slik lyder juryens begrunnelse:

  • Bedriften har utviklet en involverende og engasjerende tilnærming til Lean som virker å ha slått rot i organisasjonen
  • Dette er oppnådd gjennom god forankring i strategi med tydelighet i behovet for utvikling.
  • De har utviklet sitt eget forretningssystem og gjort Lean-metodikken til sin egen
  • Det er satt tydelig fokus på intern kompetansebygging gjennom systematisk kursing og utvikling av egne ansatte gjennom bedriftens eget program
  • Ledelsen er synlig og involvert, og det er tydelig lederforankring i forbedringsarbeidet
  • Det vises til en gjennomsyret kultur for forbedring og kundefokus
  • Det jobbes systematisk med leverandører for å skape forbedringer i verdikjeden
  • Bedriften viser god evne til å teste forbedringer for så å lære av det (pilotering) før det implementeres endringer i hele organisasjonen
  • Det oppleves et kompromissløst forhold til sikkerhet

 

-Nye høyder

Helgeland Kraft er et energiselskap med flere kjerneområder. De driver 22 kraftstasjoner, 8000 kilometer med strømnett og strømsalg. De har 50 000 kunder i Norge og 50 000 kunder i Sverige. I tillegg har de et utviklingsselskap som jobber med mulighetene i det grønn skifte.

Virksomheten rommer omkring 280 ansatte og ble stiftet tilbake i 1946.

-Vi er en dynamisk og fremoverlent organisasjon som vil nå nye høyder, sier konsernsjef Eivind Mikalsen.

Prisen

Mikalsen sier at prisen er et resultat av lagarbeid gjennom hele organisasjonen.

-I tillegg en egen arbeidsgruppe som utvikler vårt forretningssystem, KF Krafta, samt en rekke undergrupper.

De har jobbet godt med hva de skal gjøre, sin visjon, mål, markedsområder, strategi og verdier.

-Neste trinn er hvordan. Vi snakker om å samle krafta i selskapet og hvordan vi skal «jage» den gule ledertrøya, sier Mikalsen.

-Hva betyr denne prisen for dere?

-Konferansen har vært et delmål, hvor målet var å hente hjem årets pris. Dette har vært et virkemiddel for å holde tempo i forbedringsarbeidet oppe.

-Hvordan ser du for deg veien videre for Helgeland Kraft?

-Dette er en start på en reise vi har lagt ut på, vi kommer til å skille oss ut etter hvert.

Abonner på vårt nyhetsbrev