Kristin Brovold
16. januar 2015
Startup-guru Steve Blank er en av opphavsmennene bak det allestedsnærværende "lean startup"-bølgen. Det nye konseptet innebærer at storslåtte forretningsplaner med antatte innteksprognoser for flere år inn i fremtiden er vraket.
Den nye medisinen er å komme raskest mulig ut i markedet med et "minimumsprodukt" (minimal viable Product), for å få kjapp tilbakemelding fra kundene på om konseptet fungerer. På den måten får gründeren mulighet til raskt å korrigere kursen og finne fram til produktet som best treffer kundene i målgruppen. Konseptet er nå selve juleevangeliet for dagens gründere. I takt med populariteten er konseptet også adoptert av større bedrifter.
Men nå erkjenner Steve Blank selv at løsningen først og fremst fungerer i Silicon Valley. I en artikkel forslår Blank i stedet at hvert enkelt samfunn og industrikluster må begyne å samle inn sine egne data på hva som fungerer og ikke fungerer. Og med basis i dette skape sin egen oppskrift for å lykkes i verdensmarkedet.
Blank mener nå at "Lean startup"-metoden forutsetter at ferske entreprenører har full tilgang til mentorer og potensielle forretningsengler for prisen å betale for en kaffekopp. Men utenfor "silisiumsdalen" er ikke tettheten og risikoprofilen til investorene den samme.
Les mer på 3in.no.
Klikk for å melde deg på nyhetsbrevet.