Vant Årets Leanprosjekt: -Vi er utrolig stolte av denne prisen
Lerøy Seafood avdeling Melbu vant prisen i tøff konkurranse under årskonferansen til Lean Forum Norge.
Vinneren av Årets Leanprosjekt blir kåret basert på stemmer fra konferansedeltakerne og fagjuryens vurderinger, vektet 50 prosent hver. I år var det gjengen i Melbu som kunne slippe jubelen løs.
– Vi er utrolig stolte over denne prisen, sier Nan Iren Erdal, fabrikkleder på avdelingen.
Hun hadde ikke selv mulighet til å delta under årets konferanse, så det var deres Lerøy Way-fasilitator, Amalie Uchenna Odu som mottok prisen på vegna av gjengen i nord.
– Her ble det feiring når Amalie kom hjem med prisen. Vi er utrolig stolte over det vi har fått til og det var veldig stas å få et synlig bevis på jobben som er gjort, sier Erdal.
Stor forbedring
Lerøys avdeling på Melbu er en del av en stor næringskjede som leverer sjømat til hele verden. Der har de jobbet siden 2018 med å innføre Lean som driftsform på fabrikken.
– Vi har kjørt mange ulike forbedringsprosjekter og hatt en iver etter å få en forbedringskultur til å sitte, forklarer Erdal.
Prosjektet de vant pris for var et omfattende Kaizen-prosjekt.
– Kaizen-verktøyet, slik vi bruker det i Lerøy, handler om å samle folk. Vi bruker en uke, hvor vi jobber målrettet med å fjerne hverdagsstøyen, slik at vi kan få fokus på målsetningene våre, sier Erdal og fortsetter:
– Dette er avgjørende for å finne og hente ut potensialet i produksjonen.
Situasjonsforståelse
En bredt sammensatt gruppe med representanter fra produksjon, produksjonsplanlegging, salg og kvalitet gikk sammen for å sikre felle forståelse for nå-situasjonen.
– Vi startet Kaizen-uken med gjennomgang av tall og faktabasert innsikt fra prosessene, samtidig som vi brukte tid i produksjon for å forstå hva som skjer i praksis. Deretter kartla vi potensialene, og iverksatte ulike caseoppgaver, sier Erdal og legger til:
– Deretter hentet vi inn ytterligere kompetanse til å bidra i arbeidet med å løse de forskjellige oppgavene.
I tillegg var de opptatt av at det hele tiden var ressurser med beslutningsmyndighet til stede, slik at de kunne sikre effektive beslutninger.
– Vi satte som mål at forbedringene skulle skape 2 millioner kroner, men etter ytterligere analyse fant vi ut at de konkrete endringene vi foretok oss førte til 7,6 millioner kroner i økt verdiskapning, sier Erdal og fortsetter:
– Det var over all forventning og en stor gevinst, samtidig er grepene vi har foretatt med å bidra videre ut i markedet.
Erdal syntes det er vanskelig å trekke frem bare en av forbedringene de har gjort.
– Alle er veldig gode. Det som kjennetegner forbedringene, er at fellesforståelsen for hva som skjer i produksjon, gitt de ulike forutsetningene som ligger til grunn, har blitt mye sterkere. Det at vi på tvers av virksomheten, samlet kan se og forstå hvordan vi må jobbe for å optimalisere de ulike prosessene er unikt, sier Erdal.
Ny standard og opplæring
En forbedring de har lyktes med handler om å se på hvordan maskinene jobber med råstoffet, gitt de ulike kravene som ligger til grunn i innstillingene.
– Her oppdaget vi et tydelig potensial da vi så hvor forskjellig maskiner og prosesser opptrådde avhengig av råstoffet som gikk inn, og hva det skulle bli til. Vi så muligheten til å tilpasse råstoff og produktmix, slik at vi fikk mest mulig verdiskapning i hver filet.
Dette resulterte i tilpasninger av prosesser, krav til ulik input og tilvirkning, slik at resultatet maksimeres, både av menneske og maskin. Uten at det går på bekostning av de ulike produktkvalitetene.
– Vi har oppdatert standarder, kjørt opplæring på operatørene og justert maskiner. En rekke faktiske endringer i praksis, sier Erdal.
– Nøkkelen
Fabrikklederen trekker frem hvordan de har fått samlet så mange i virksomheten inn i forbedringsarbeidet som avgjørende for resultatet.
– Det at mange ble involvert er nøkkelen, det har vært veldig effektfullt. Det har økt engasjementet blant alle, gitt en stor giv etter nye forbedringer og fungert enormt kulturbyggende, sier Erdal og legger til:
– Samspillet og følelsen man får når man i fellesskap får disse «aha-opplevelsene» er uvurderlig. Det at vi har kunnet krone arbeidet med et synlig bevis på jobben som er gjort er utrolig stas, og jobben med forbedringer fortsetter.