Lean Forum Logo

JOBBE SMARTERE FOR Å NÅ BÆREKRAFTSMÅLENE

-

I denne sesjonen blir vi bedre kjent med hvordan virksomhetene Lillehammer Bilskadesenter, Gausdal Landhandleri og Vestre samarbeider med andre for å nå bærekraftsmålene.

Vi møter bla.: 

Kjersti Flenes fasiliterer denne sesjonen. Hun jobber til daglig med digitalisering og bærekraft i Tokvam AS, og er styremedlem i Lean Forum Innlandet.

Om innlegget til Vestre: 

Bærekraft som konkurransekraft
Øyvind Bjørnstad fra Vestre vil fortelle om hvordan de har lyktes med vekst gjennom bærekraftig satsing. Fokus er dekarborisering i tråd med Parisavtalen, hvordan kvalitet og langsiktighet skal motvirke bruk og kast mentalitet og hvordan vi kan gjøre det mer attraktivt å kjøpe second lift enn nye ting.
.

Om innlegget til Gausdal Landhandleri:

Vi får høre om operasjonelle forbedringer og samarbeidsprosjekt i verdikjeden for å svare ut strategiske mål og endrede rammevilkår.

Det gjelder krav til effektivisering, verdiskapning og bærekraft. Gausdal Landhandleri vil fortelle om sin bærekraftstrategi og gi eksempler på noen samarbeidsprosjekter for nå sine strategiske mål, herunder bærekraftsmål.
.

Om innlegget til Lillehammer Bilskadesenter:

Lean og involvering av alle ansatte reduserer miljøavtrykk på Lillehammer Bilskadesenter

Lillehammer Bilskadesenter AS vil presentere hvordan miljømessig bærekraft har vært en satsing siden 2017 og skriver:

"Lean har vært vår ledelses- og driftsmodell i mer enn ti år. Vi representerer en bransje som ikke ofte forbindes med Lean og kontinuerlig forbedring; fagarbeid på enkeltobjekter. Med 18 årsverk representerer vi små og mellomstore virksomheter, dem som utgjør bærebjelken i norsk næringsliv og som det er klart flest av i Innlandet. Med disse to forutsetningene har vi jobbet godt med den norske modellen.

Hvordan kan et bilskadesenter på Lillehammer gjøre en forskjell? Vi har lært oss å reparere deler som vi tidligere skiftet. Vi har gått foran i bransjen i å benytte brukte deler der hvor kunden får et akkurat like godt resultat. Vi har til og med satt kondemnerte biler tilbake på veien – like gode som nye. Alle våre medarbeidere bidrar og må utvikle seg for å gjøre virksomheten stadig mer bærekraftig gjennom reduksjon i materialforbruk og ressursbruk og også mindre logistikk i en global sammenheng.

Det vi opplever som avgjørende i en langsiktig satsing på bærekraft er at involvering av medarbeidere og kontinuerlig forbedring har blitt satt ordentlig i system, først gjennom at medarbeiderne i 2013 var med på å utforme grunntanke og verdier. I 2016 startet vi med tavlemøter og 5S. I 2017 hadde vi et samarbeid med Hovedorganisasjonenes Fellestiltak (HF)* hvor alle ansatte deltok i en såkalt Hoshin kanri-plan – en konkret framtidsplan for utvikling av alle deler av selskapet som ga masse engasjement i tida etter. To år senere startet vi standardisering av de viktigste arbeidsprosessene, fra kundemottak og taksering til karosseriarbeid, lakkering og etterarbeid. For å sikre at alle lærte standarden gjorde de ansatte jobbobservasjoner med kollegaene. I et nytt samarbeid med HF i 2020 satte vi fokus på bedriftskulturen i et Lean-perspektiv. Hvilken kultur trenger vi for å lykkes? Hvilke kulturelle hindringer har vi for et effektivt og godt arbeidsmiljø?

Vi ser fram til å diskutere våre erfaringer med å bruke Lean og involvering av alle ansatte til å komme stadig lengre med bærekraft på Leandagen Innlandet!"

*) hovedorganisasjonenes Fellestiltak (HF) er et samarbeidsprosjekt mellom LO og NHO. Den grunnleggende ideen bak HF er at bred medvirkning og medbestemmelse skaper bedre og mer lønnsomme bedrifter og bransjer. Det er en viktig forutsetning for at vi kan beholde arbeidsplasser i Norge. www.fellestiltak.no